Jak sfinansować audyt Wspólnoty
Audyt we Wspólnocie Mieszkaniowej można sfinansować na kilka sposobów:
- Samodzielne finansowanie przez grupę mieszkańców. Przy zorganizowaniu się nawet niewielkiej grupy (np. kilkunastu osób) koszt przeliczony na osobę nie będzie duży. Po przedstawieniu pisemnych wyników audytu wszystkim właścicielom (wzmocnienie pozycji "reformatorów" we Wspólnocie) - poniesiony koszt audytu może być zrekompensowany przez Wspólnotę (przegłosowanie uchwały o refundacji). To najczęstszy sposób finansowania zlecanych nam audytów.
- Finansowanie w ramach obowiązującego we Wspólnocie planu gospodarczego na dany rok. W planie gospodarczym bieżącego roku mogą zawarte być pozycje: Inne koszty eksploatacji / Inne wydatki (do dyspozycji zarządu) - co oznaczać może, iż także pojedynczy właściciel lub grupa właścicieli może wnioskować o wydatek na audyt wspólnoty. Niestety - zarządy często odmawiają takiego wydatku (gdy obawiają się wyników kontroli).
- Oczekiwanie na roczne zebranie wspólnoty (I kwartał roku) i przegłosowanie odpowiedniej uchwały o audycie. W przypadku gdy obecny zarząd lub administrator nie poprą wniosku o audyt - mogą wystąpić problemy z poddaniem projektu uchwały o audycie pod głosowanie właścicieli...