AUDYT: elegancka nieruchomość z narzuconym przez dewelopera zarządcą
Ten przypadek 300-lokalowej Wspólnoty Mieszkaniowej z centrum Warszawy zaskoczył nawet naszych audytorów.
Właściciele kilkudziesięciu apartamentów w nowym budynku oddanym do użytkowania w 2013 roku, wzburzeni wysokością rachunku rozliczającego ciepło za 2013 rok - postanowili zweryfikować pewne pozycje kosztów we Wspólnocie. Wobec braku odpowiedniej wiedzy, zwrócili się do Stowarzyszenia o pomoc i o wykonanie audytu finansów, uchwał i decyzji zarządu.
AUDYT: niegospodarność zarządu wspólnoty i zarządcy
Grupa kilku właścicieli z dużej wspólnoty mieszkaniowej z Łodzi, zgłosiła się do naszego Stowarzyszenia z podejrzeniami o celowe zawyżanie przez Zarząd/Administratora limitów kosztów w planach remontowych Wspólnoty. Członkowie Wspólnoty z dużą nieufnością odnosili się do wysokich pozycji w bilansie z zakresu zrealizowanych jak i planowanych remontów i modernizacji. Ocenę stanu faktycznego utrudniał fakt, że wspólnota jest dość duża (180 lokali), a co za tym idzie jej przychody i koszty są wysokie (prawie 1 mln zł), i ciężko czasami było ocenić wiarygodność kosztów.
AUDYT: urealnienie kosztów we wspólnocie
Negocjowanie podpisywanych przez Wspólnotę umów to w obecnych czasach konieczność. Niestety – we Wspólnocie odpowiedzialność za negocjacje jest rozmyta: Zarządy Wspólnot działające społecznie – nie czują się odpowiedzialne i zrzucają to na Zarządcę, a wynagradzany Zarządca i tak nic nie robi, twierdzi iż negocjacje nic nie dały lub zachowuje „wielce wymowną” bierność.
AUDYT: częsta wada nowych budynków – przecieki i wilgoć w hali garażowej
W marcu 2012 nasze Stowarzyszenie na zlecenie Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej „Zielona Oaza” z Warszawy, podjęło się próby wyegzekwowania napraw od dewelopera. Problem był poważny – Wspólnota była w posiadaniu opinii inspektora nadzoru, który stwierdził wadliwość projektu izolacji przeciwwodnej i wycenił koszt napraw na 210 tys. zł. Budynek był nowy (niecałe 3 lata od oddania do użytku), działała więc rękojmia na wady fizyczne – choć do końca biegu rękojmi, w momencie przyjęcia przez nas zlecenia, pozostało tylko kilkanaście dni.
AUDYT: budynek apartamentowy - nieprofesjonalny zarządca
Właścicielka apartamentu wakacyjnego nad Bałtykiem w Kołobrzegu, zgłosiła nam potrzebę zweryfikowania pracy Zarządcy. Nikt z członków Wspólnoty nie posiadał wystarczającej wiedzy (a Zarząd Wspólnoty czasu) by zająć się sprawą osobiście. Poza tym zdecydowana większość właścicieli nabyła swoje mieszkania jako apartamenty na wynajem i z oczywistych powodów nie przebywała na miejscu przez większość roku i realne problemy nieruchomości były im obce. Przed rozpoczęciem audytu niezbędna była wyczerpująca rozmowa z właścicielką apartamentu wakacyjnego, a następnie 3 dniowa wizytacja nieruchomości.